Pe scurt : Despre atacurile de panică

Atacul de panică poate constitui un moment de cotitură în felul în care percepem realitatea, mediul din jurul nostru, pe cei de lângă noi și chiar și pe noi înșine.

Atacul de panică se produce pe mai multe paliere de aceea e greu să ne dăm seama de unde a pornit totul, ce stimul a declanșat-o exact sau câte minute am retrăit acea stare.

Atacurile de panică se pot declanșa brusc, oriunde și oricând.Această lipsă a predictibilitățile ne poate induce în eroare, ajungând să asociem cauza cu stimuli eronați, să căutăm ajutor nespecializat și să începem să citim informații eronate, toate lâsându-ne cu întrebarea : Și de acum ce mă fac ? în aer.

Simptomele  atacului de panică au mai multe  nivele : sistemul nervos autonom (de exemplu, bătăile inimii, transpirația), sistemul respirator (respirație scurtă, senzație de apăsare la nivelul pieptului), sistemul nervos central / procesarea cognitivă (de exemplu, depersonalizarea, frica de a pierde controlul, frica de moarte).

O listă mai elaborată include :

  • Simptomele  fiziologice : – palpitații, tremurat, transpirație, hipeventilație, tremor,durere în piept, crampe abdominale, amețeală , senzație de leșin, dificultăți de respirație.
  • La nivelul gândirii : catastrofare, hiperfocusare asupra senzațiilor resimțite din corp, gândire de tip alb negru, hipervigilență, derealizare ( senzația de detașare de realitate), gânduri accentuate cu privire la posibilitatea de a muri/ înnebuni.
  • La nivel emoțional : frică intensă, sentimentul de neajutorare/lipsă a controlului, rușine, vinovăție, furie.

Strâns legat de episodul de atac de panică este tulburarea de panică definită prin atacuri de panică  recurente, neașteptate, în care cel puțin un astfel de episod este  urmat de cel puțin 1 lună de îngrijorare cu privire la dezvoltarea  mai multor atacuri de panică pe viitor, îngrijorare cu privire la consecințele cestor episoade sau a comportamentului inadaptativ (de exemplu, evitarea muncii sau a activităților de rutină) legate de  atacuri.

Printre cauzele atacurilor de panică se numără o vulnerabilitate genetică care prin interacțiunea cu anumiți stresori din mediu pot da această simptomatologie.

De asemena pintre acesți factori se numără și două concepte ce au loc în declanșarea și menținerea acestor atacuri : frica de frică și sensibilitatea la anxietate.

Frica de frică a jucat un rol important în conceptualizare și cercetarea atât a atacurilor de panică, cât și a tulburării de panică.

Caracteristic  tulburării de panică e faptul că pacienții învață să răspundă prin frică cu privire la simptomele de anxietate ,prin  condiționare clasică interoceptivă  a senzațiilor fizice interne.

Asta înseamnă că în momentul în care pacientul percepe un disconfort la nivelul corpului, acest stimul , în timp, va fi asociat exclusiv cu un răspuns de disonfort și anxietate, determinând cascada de gânduri de tip catastrofare.

Urmând acest parcurs pacientul își canalizează exclusiv atenția asupra simptomelor fizice și asupra gândurilor cu un nivel de distres ridicat, ajungând să resimtă un atac de panică.

 Interpretare greșită a  indicilor corporali duce la un ciclu vicios în care interpretarea defectuoasă duce la mai multă anxietate, iar ca răspuns , această stare de hipervigilenață și agitație cresc însăși  simptomele  declanșatoare.

Conceptul de sensibilitate  cu privire la anxietate  este strâns legat de frica de frică .

Sensibilitatea la anxietate se referă la măsura în care un individ crede faptul că stimulii la nivelul  sistemului nervos autonom pot avea consecințe nocive.

De exemplu, persoanele cu sensibilitatea ridicată la anxietate pot crede  faptul că dificultăți de respirație sunt semnale de sufocare sau că palpitațiile inimii indică un atac de cord, în timp ce cei cu sensibilitate la anxietate scăzută pot retrăi aceste senzații ca fiind  neplăcute, dar nu amenințătoare.

În concordanță cu teoriile cognitive ale anxietății, sensibilitatea la anxietate susține de asemenea faptul că evaluarea eronată cognitivă este critică pentru generarea anxietății.

În ceea ce privește sensibilitatea la anxietate această caracteristică poate fi dobândită prin preluarea opiniilor celor din jur cu privire la teama față de astfel de senzații, prin dobândirea unor cunoștințe eronate despre consecințele negative ale acestora, asistând la un eveniment marcant și stresant precum atacul de cord al unei persoane .

Astfel, sensibilitatea la anxietate constituie o predispoziție pentru dezvoltarea problemelor legate de anxietate și nu necesită neapărat o  experiențiere personală în debutul unor tulburări.

Soluții

Îmbunătățirea calității vieții poate fi un prin pas în scăderea intensității și frecvenței atacurilor panică.

Astfel, infromarea corespunzătoare, implementarea unor tehncii de relaxare în rutina zilnică, evitarea unui mediu stresant, adoptarea unui stil alimentar mai sănătos , implementarea unei rutine de somn adecvate și includerea unor exerciții fizice regulate, constituie pași mici în aceste direcții.

Cu toate acestea, principalele opțiuni de tratament sunt psihoterapia cu scopul restructurării și flexibilizării gândurilor cu privre la atacurile de panică, la cele ce se derulează în timpul unui episod de atac de panică , și medicamentele  prescrise de medicul psihiatru cu privire la reducerea simptomelor asociate atacurilor.

Complicații

Netratată, atacurile de panică/tulburarea de panică  poate afecta calitatea vieții unei persoane.De asemenea, aceasta poate să adopte un comportament excesiv de evitare față de activitățile , situațiile care înainte îi oferea plăcere pe motivul îngrijorărilor cu privire la un posibil atac de panică în viitor.

Totodată, atacurile de panică pot să ducă la dezvoltarea unor tulburări de anxietate secundare precum fobii specifice, agorafobia sau anxietatea generalizată, anxietate cu privire la sănătate (ipohondria) ; dificultăți  în domeniile  importante de viață (familie, servici, relații); risc crescut în a dezvolta simptomatologie depresivă ; risc crescut în ceea ce privește consumul de alcool sau alte substanțe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *