Anhedonia – o scurtă caracterizare

Cu toții avem zile în care ne e mai greu să ne mobilizăm, când nimic nu ne atrage să ne dăm jos din pat și să începem ziua, când parcă și cel mai mic efort pare mai mult o corvoadă și orice beneficiu sau recompensă a acțiunilor noastre nu ne mai mobilizează la fel de mult precum o făcea în trecut.

Aceste zile de obicei trec, cu toate că mai greu, însă reușim să ne găsim un scop nou, un avânt nou ,o direcție mai optimă sau o sursă de suport pentru a ne continua sarcinile.

Și totuși există cazuri în care unii oameni rămân blocați în această stare.

Zilele se scurg monoton, nu mai există nicio ieșire din rutină, nicio activitate /beneficiu/recompensă care să le insufle vreo putere de a merge mai departe ; astfel că, această stare gri le acaparează paleta de emoții și viața devine un film monocrom.

Anhedonia este incapacitatea de a simți plăcere. Este un simptom comun al depresiei, precum și al altor tulburări de sănătate mintală.

Vorbind de anhedonie, putem distinge două categorii :

Anhedonia socială.

 În momentul în care refuzăm să ne petrecem timpul cu persoanele din jurul nostru.

 Anhedonia face ca relațiile, inclusiv cele cu prietenii și membrii familiei, să fie o luptă. Odată cu recompensa bucuriei dispărută, este greu să fii motivat să petreci timp cu ceilalți. S-ar putea să refuzi invitațiile și să ignori evenimente precum concerte, petreceri și chiar întâlniri individuale, deoarece nu mai crezică există vreun beneficiu în a participa.

Anhedonia fizică.

Ceea în care activitățile de dinainte nu mai oferă aceeași plăcere.Spre exemplu, mâncărurile preferate nu mai aduc aceeași senzație de plăcere precum în trecut, sau o plimbare în parc cu bicicleta pare acum mai mult o corvoadă decât o activitate pe care o așteptăm cu nerăbdare.

Simptomele anhedoniei includ:

retragere sociala

lipsa relațiilor sau retragerea din relațiile anterioare

sentimente negative față de tine și de ceilalți

abilități emoționale reduse, inclusiv exprimarea mai puțin verbală sau nonverbală

dificultate de adaptare la situațiile sociale

o tendință spre a arăta emoții false, cum ar fi să te prefaci că ești fericit la un anumit eveniment

pierderea libidoului sau lipsa de interes pentru intimitatea fizică

probleme fizice persistente

Ce o cauzează ?

Anhedonia este strâns legată de depresie, dar nu e neapărat o condiționată de prezența acesteia. De asemenea, aceasta afectează persoanele cu alte boli mintale, cum ar fi schizofrenia și tulburarea bipolară și poate apărea la persoanele cu probleme de sănătate aparent fără legătură, cum ar fi boala Parkinson, diabetul, boala coronariană și problemele legate de abuzul de substanțe.

Oamenii de știință cred că anhedonia poate fi legată de modificările activității creierului.

S-ar putea să ai o problemă cu modul în care creierul tău produce sau răspunde la dopamină, o substanță chimică care e implicată în senzația de bine,plăcere.

Persoanele care iau medicamente antidepresive (inhibitori selectivi ai recaptării serotoninei sau ISRS) pot constata că anhedonia se îmbunătățește împreună cu restul simptomelor depresiei, dar nu întotdeauna. Uneori, aceste medicamente afectează emoțiile și agravează această problemă.

Cercetările au arătat faptul că există cel puțin două sisteme de bază implicate în reglarea gândurile, comportamentele,emoțiilor .

 Primul este cel de abordare sau sistemul apetitiv, care motivează acțiunile spre obiective și recompense,și produce emoții pozitive precum entuziasmul și mândria. Anhedonia implică pierderea acestei deschideri spre activități plăcute, pierderea dorinței de angajare .

Cel de  al doilea este cel de  retragere sau sistemul defensiv care motivează evitarea rezultatelor sau pedepselor aversive și este legat de emoții negative precum anxietate și depresie. A fost observat, de asemenea, faptul că, anhedonia se regăsește și în cazul  anxietății sociale,tulburării de stres posttraumatic, tulburării de anxietate generalizată , cât și în cazul schizofrenie, și a tulburărilor asociate cu consumul de substanțe.

Astfel, cele două sisteme sunt responsabile de următoarele procese :

Motivația abordării

Un construct ce implică mecanisme / procese ce reglează direcția și menținerea comportamentului de abordare influențat de tendințe preexistente, învățarea,memoria, caracteristicile stimulului și stările de lipsă/nevoi. Comportamentul de abordare poate fi direcționate către indicii înnăscute sau dobândiți (adică necondiționate vs. stimuli învățați), implicit,sau obiective explicite; poate consta în răspunsuri orientate spre obiectiv sau condiționate  pavlovian.

Procesele componente

Acestea  includ evaluarea recompensei, evaluarea efortului / disponibilitatea de a lucra,eroare de predicție  în ceea ce privește așteptările / recompensa și selectarea acțiunilor / luarea deciziilor.

 Evaluarea recompenselor

Sunt procese prin care se calculează probabilitatea și beneficiile unui rezultat prospectiv și calibrarea acestora  prin referire la informații externe, context social (de exemplu, intrare într-un grup social) și / sau experiență anterioară. Această calibrare este influențată de prejudecăți preexistente, învățare, memorie, caracteristici legate de stimul și stări de lipsă/nevoile personale.

Evaluarea recompenselor poate implica atribuirea unui stimulent/recompensă pentru stimuli.

Evaluarea efortului / dorința de a depune efort

Procese prin care se calculează costul (costurile) obținerii unui rezultat; tendinta de a depăși costurile de răspuns pentru obținerea unui anumit beneficiu/scop.

Prognoza speranței / recompensei

O stare declanșată de expunerea la stimuli interni sau externi, experiențe sau contexte care prezic posibilitatea recompensei. Așteptarea recompensei poate modifica experiența unui rezultatul și poate influența utilizarea resurselor (de exemplu, resursele cognitive).

Selecția acțiunilor bazată pe anumite  preferințe legate de  luarea deciziilor

Procese ce implică o evaluare a costurilor / beneficiilor și care au loc în contextul multiplelor posibile alegeri fiind disponibile pentru luarea deciziilor.

Sensibilitate inițială la recompensă

Mecanisme / procese asociate cu răspunsurile hedonice – modul cum se reflectă în planul nostru subiectiv ( ceea ce înseamnă pentru noi acel beneficiu),experiențele, răspunsuri comportamentale  și punctul culminant al căutării recompensei.

Durată efortului susținut  pe termen mai lung /receptivitate pentru a recompensa

Mecanisme / procese asociate cu încetarea căutării recompensei, de ex. satisfacţie,satisfacție, reglarea comportamentului consumativ.

Învățarea recompenselor

Un proces prin care organismele dobândesc informații despre stimuli, acțiuni și contexte ,care prezice rezultate pozitive și prin care comportamentul este modificat atunci când apare o recompensă nouă sau rezultatele sunt mai bune decât ne așteptam. Învățarea cu recompense este un tip de învățare prin consolidare, și procese similare pot fi implicate în învățarea legată de întărirea negativă.

Formarea obiceiurilor

Comportamente secvențiale, repetitive, motorii sau cognitive provocate de declanșatori externi sau internicare, odată inițiat, poate ajunge la finalizare fără o supraveghere conștientă constantă. Obiceiurile pot fi adaptative în virtutea salvării  resurselor cognitive, moment în care ajungem să ne formăm niște automatisme și rutine. Formarea obiceiurilor este frecvent o consecință a învățării recompensei, dar expresia acesteia poate deveni rezistentă la schimbările la nivelul valorii percepute al  rezultatului.

Cum intervenim ?

Dacă anhedonia apare ca și un simptom legat de o tulburare, protocolul de intervenție va viza și această componentă, însă reperele sunt următoarele :

Evaluarea nivelul de angajare/lipsa acestuia al clientului în activități plăcute

Programarea realizării  activităților ce în trecut ofereau plăcere și monitorizarea stărilor resimțite

 Activități de imagerie cu scopul de a flexibiliza așteptările legate de anticiparea și consumarea recompenselor

Asocierea mai multor stimuli și pe termen lung cu actul de a consuma recompensa – acest lucru poate presupune să ne notăm experiența plăcută într-un jurnal sau povestirea acestui eveniment unui prieten

Instruirea  atenției asupra stimulilor pozitivi prin practica repetată în a identificare  trăsăturilor pozitive ale situații cotidiene

Antrenează-te pentru a-ți imagina rezultate pozitive din evenimente viitoare imaginate

Cultivarea  recunoștintei  și aprecierii față de  evenimentele /stările plăcute

Cultivați emoțiilor pozitive față de sine și de cei din jur.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *