Incertitudine.Nevoia de control.Unde ne situăm ?

Acestui an i-a lipsit obișnuitul ,rutina, limpezimea, predictibilitatea, tihna.

Fiecare fragment al vieții noastre a fost atins de această ceață a incertitudinii.

Pe lângă schimbările fizice petrecute la nivelul mediului, contextului în care trăim, s-a produs și o reașezare interioară.

Am încercat, pe cât posibil, să ne echilibrăm stilul de viață de până acum cu incertitudinea zilei de mâine , reglementările  și limitele impuse  ; totodată, și cu noile nevoi formate.

Probabil am remarcat această scindare între nevoia noastră de a deține un oarecare control – în ceea ce privește propriile  trăiri, mediul din jur și stilul de viață asociat, predictibilitatea evenimentelor din viitor , siguranța cercului social și realitatea – cu caracterul ei instabil, impredictibil, capricios – care s-a inflitrat în fiecare moment ștampilat cu cuvântul ,,siguranță,, .

Schimbările acestea nu sunt mereu atât de groaznice.

Inconfortabile ?

Cu siguranță.

Am fost nevoiți să ne reevaluăm stilul de viață, felul în care ne desfășuram anumite activități de rutină,modul de comunicare cu cei din jur, propriile limite ; astfel că, după unele calculem am rămas cu o paletă mai restrânsă de opțiuni.

Pentru a diferenția între activitățile, relațiile, responsabilitățile care ne aduc  un plus în viața noastră, și merită a fi păstrate, am fost nevoiți să răspundem la întrebarea :

Acest lucru îmi aduce vreun plus de valoare ?

Lupta dintre  încăpățânarea de a face  schimbări ,nevoia de control, predictibilitate, investirea mai calculată a timpului/efortului/atenției cu preponderență spre lucrurile ce ne oferă un plus, o notă de sens , m-a făcut să mă gândesc  la un fir roșu/o linie de ghidare , bazat  pe simplificarea acestor schimbări și perioade tranziție  în ceea ce privește domeniile importante din viață :

1.Sănătatea fizică și mentală

Aceste două concepte poate au devenit un lux.Cu toții suntem conștienți, mai ales pe plan teoretic, ceea ce ar trebui să facem ca să ne simțim mai bine, însă ne e greu să ne mobilizăm, iar odată ce ne pornim la drum, motivația dispare cu ușurință.

Totodată, poate suntem destul de dezorientați de unde ar trebui să începem ; sau, suntem atenți o perioadă, controlăm fiecare aspect iar apoi apare un eveniment neașteptat, trecem prin niște zile mai puțin plăcute și ne regăsim din nou la linia de start.

Ceea ce ne poate ajuta în aceste momente e planificarea unei rutine.

Pe planul sănătății fizice, putem să fim mai conștienți în ceea ce privește alimentația, orele de somn, pauzele de relaxare, sportul.Putem să începem să ne documentăm iar apoi să ne notăm câte un comportament ,,sănătos,, pentru fiecare zi.

Spre exemplu, ne facem din timp o listă de cumpărături și avem grijă să ne formăm o dietă mai echilibrată.Pe partea de odihnă și relaxare, ne putem propune să încetăm orice activitate stresantă măcar cu o oră înainte de somn , incluzând mai apoi timp de reflecție, o jumătate de oră de citit, o cană de ceai.La nivelul sportului, ne putem alege singuri acele exerciții care ne fac plăcere și să le includem în programul nostru săptămânal – dacă pentru unii dintre noi această parte pare cea mai dificilă de ordonat, putem să ne concentrăm pe mersul pe jos.

Rutina nu e menită să reprezinte o sursă de stres în plus, mai degrabă o ancoră, o linie constantă în viața de zi cu zi.

Sănătatea mentală pare greu de atins deoarece stimulii stresori și mai ales îngrijorările au tins să ne preseze mult mai mult în ultimul an.Cu toate acestea, și acest domeniu poate să fie flexibilizat și inclus în zilele obișnuite.

Putem spre exemplu să ne notăm 3 activități care ne fac plăcere și să încercăm să le includem în săptămâna noastră.Nu e necesar să ne gândim la lucruri grandioase ; o ceașcă de cafea savurată dimineața în liniște poate deveni propriul nostru moment  înainte să preluîm responsabilitățile zilei.

De asemenea, putem să ne gândim la 3 valori/caracterisitici pe care le apreciem la noi sau la persoanele din jurul nostru.Spre exemplu, dacă valorizăm empatia, curajul, bunătatea, comportamentele de ajutorare , am putea să ne planificăm câteva comportamente/acțiuni prin care să le manifestăm în viața noastră și a celor din jur.

Vom observa că viața noastră se conturează prin sens.Pe lângă job, responsabilități, treburi casnice , prin aceste activități, devenim mai împliniți, avem un fir roșu în viața noastră – un far la care revenim cu regularitate , ceea ce ne oferă sens, valoare vieții noastre.

2.Relațiile

Trăim, cu preponderență, într-un mediu virtual.Acest lucru se reflectă și asupra relațiilor.Nu avem mereu timp să ne vedem regulat, să stăm la povești până târziu în noapte, astfel, că trimitem un mesaj scurt, poate dăm câteva telefoane  și astfel bifăm căsuța interacțiunilor cu cei din jur.

Pericolul se remarcă prin interacțiunile  tot mai dese, însă lipsite de calitate.Avem mulți priteni/followeri virtuali , like-uri/share-uri, însă nu împărtășim cu adevărat.Nimeni nu știe cu adevărat ceea ce am trăit azi, cine suntem defapt sau ce gândim despre evenimentele actuale.Problema e când nici noi nu ne mai recunoaștem.

Putem să începem, așadar, să comunicăm mai des despre noi, despre cine suntem, ceea ce trăim și simțim.Ne putem institui o rutină în ceea ce privește interactțiunile cu cei din jur, o întâlnire regulată cu cei dragi  de câteva ori pe săptămână . Pentru a se forma și consolida, relațiile cer timp/efort/atenție, și mai ales veridicitate.

3.Pasiunile și dezvoltarea personală

Acest domeniu poate fi legat și de cel al sănătății mentale – dacă ne oferim timp pentru a ne urma pasiunile/interesele/hobby-urile acest lucru va avea un efect și asupra stării noastre de bine.

Aceste interese și pasiuni nu trebuie să coste foarte mulți bani/foarte mult timp și energie.E de ajuns să ne gândim la domeniile/subiectele de care suntem interesați și care să aibă/sau nu legătura cu munca noastră de zi cu zi.Putem să ne gândim mai apoi la domeniile pe care nu le cunoaștem atât de bine , însă despre care am dori să știm mult mai mult.

Formarea unei rutine în acest sens are rolul de a ne reconecta cu noi înșine, de a ne oferi o ancoră cu privire la interesele care ne definesc.Suntem mult mai mult decât munca noastră, decât rolul nostru de copil,părinte,prieten,partener.Ne definim cu atât mai mult prin interesele spre care tindem să ne investim timpul.

Acest fapt ne ajută,de asemenea, să ne îmbunătățim unele abilități, ne crește autoeficiența, stima de sine – ne face să ne cunoaștem mai profund și să ne dorim să investim în noi înșine.

4.Propria amprentă

Această ultima parte se referă la totalitatea acțiunilor pe care le facem cu privire la cei din jurul nostru, la contextul/comunitatea în care trăim.Unii dintre noi poate aleg să facă voluntariate și să se implice în anumite proiecte.

Cu toate acestea, probabil nu mulți putem fi pe atât de prezenți pe cât ne-am dori.Astfel, pornind cu pași mici, ne putem gândi să avem mai multă răbdare cu cei din jur, să empatizăm cu situația în care ne aflăm – cu toții avem zile mai gri, iar replicile acide, iritabiliatatea și comportamentele antisociale  nu vor rezolva sau grăbi soluționarea unei situații.

E important să ne gândim că pentru cei din jur, noi suntem un om oarecare. Nu avem mai multe drepturi sau nevoi decât ei.Cu toții ne aflăm într-un anumit context dintr-un motiv anume.Astfel, dacă stăm la cozi interminabile sau curierul întârzie, putem să nu recurgem din prima la gândul că viața e nedreaptă și ceilalți profită de pe urma noastră – oamenii greșesc și indiferent dacă ne place sau nu să admitem acest fapt, în unele zile nici noi nu suntem cele mai bune versiuni ale noastre.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *